Ett datadrivet förhållningssätt för färre kränkningar i skolan
Nicolaiskolan | Måndag 13 juni klockan 15.15-16.00 | Olympiaskolan | Tisdag 14 juni klockan 16.15-17.00
Med hjälp av ett nytt arbetssätt, nya processer och ett nytt systemstöd går Helsingborgs stad från ett analogt till ett digitalt och datadrivet förhållningssätt i arbetet för att minska antalet kränkningar i skolan. Att dokumentera och följa upp anmälda kränkningsärenden är grundläggande för att kunna arbeta systematiskt för att förhindra uppkomsten av nya kränkningar. Dokumentationsprocesserna är dock tidsödande för skolpersonalen och svårhanterade utifrån ett analysperspektiv.
Susanne Enhörning, skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborgs stad, berättar om hur staden vill hitta processer, arbetssätt och ett digitalt system som dels underlättar administrationen och dels möjliggör för mer analys kring vilka faktorer och omständigheter som driver antalet skolärenden.