Tychometern – ett verktyg för kunskapsutveckling i realtid
Nicolaiskolan | Måndag 13 juni klockan 10.45-11.30 & 11.45-12.30 |
Olympiaskolan | Måndag 13 juni klockan 15.15-16.00 & 16.15-17.00
Tychometern är ett verktyg för kontinuerlig kunskapsutveckling hos eleverna. Underlaget baseras på lärarnas profession, och inte enbart på resultat av prov, redovisningar och inlämningar. Lärare markerar hur det går för eleven just nu och skriver en motivering till sin markering. Även eleven kommenterar själv hur det går i olika kurser. Det finns också möjlighet att kalla till särskilt stöd och dokumentera extra anpassningar.
Tychometern ger en tydlig sammanställning för elev, lärare, mentor, EHT och rektor. Detta möjliggör tidiga och relevanta insatser för elever som behöver stöd och hjälp för att nå just sina mål. När det är dags för utvecklingssamtal är underlaget redan klart.
Vinster med Tychometern
- Tychometern synliggör lärandet, eftersom eleven kan se sin lägesstatus kontinuerligt.
- Jämnar ut lärarens arbetstoppar och undviker dubbelarbete.
- Tidiga insatser för elever som behöver hjälp och stöd.
- Samordnar särskilt stöd på ett effektivt sätt.
- Rektorer och EHT får på ett enkelt sätt överblick över olika elevers och klassers status.
- Tychometern är oberoende av lärplattform och framtida upphandlingar.
Passet leds av Katarina Vesterberg, Josefine Jöneteg och Jonas Ströberg.