Ett fall för Case?
Nicolaiskolan | Måndag 13 juni klockan 15.15-16.00 och 16.15-17.00
Elever läser allt mindre. Språkmålen i skolan har aldrig varit högre. Gapet mellan verklighet och önskat läge vidgas alltmer. Alla lärare ska arbeta språkutvecklande – men hur????
Presentation av ett praktiknära forskningsprojekt som kan ge konkreta verktyg att arbeta språkutvecklande. Anna Eliasson Lantz och Helene Wetterberg (Tycho Braheskolan, Helsingborg) använder en metodik där fallbeskrivningar, så kallade case, används för att presentera dilemman som stimulerar till gemensam didaktisk dialog. Syftet med casen är att lyfta diskussionen till en nivå där vi alla öppet bidrar till ett gemensamt tänk utan att fastna i enskilda detaljer. Vi har valt att fokusera på det skriftliga språket och arbeta ämnesövergripande. I presentationen visas ett samarbete mellan svenskämnet och kemiämnet som syftar till att göra skrivandeprocessen mer begriplig för eleverna och därmed förbättra deras förmåga att skriva vetenskapligt.
Under seminariet kommer du att:
- Få mer information om forskningsprojektet
- Få höra mer om våra erfarenheter att arbeta språkutvecklande utifrån case
- Få veta hur vi använt de tankar och behov som framkommit i våra casesamtal för att börja bygga en verktygslåda med gemensamma strategier som gynnar elevernas språkutveckling i alla ämnen
- Få möjlighet att själv prova på ett casesamtal